Článek zveřejněn 4. října 2019

Google Maps zpoplatněny

Úvodem

Společnost Google začátkem května 2018 oznámial zpoplatnění svých Google Maps, které se týká firem, které využívají API volání pro jejich platformu. Od začátku května nikdo nedokázal říci přesněji, co se vlastně stane. Nyní už Vám přinášíme bližší informace, které se mohou dotknout i Vás. Tento článek se týká všech, kteří využívají u svých projektů Goole mapy. Google Maps API


Co je to API

Je to určité rozhraní, které komunikuje mezi Google Maps a Vaším webem, eshopem či aplikací. Pro tuto komunikaci se využívá tzv. API klíč, který je vždy unikátní. V momentě, kdy Vaše Google mapa nebude obsahovat daný API klíč, nezobrazí se Vám zcela správně na vašem webu, eshopu či aplikaci. Konkrétně tam bude vodoznak a mapa nebude fungovat správně. Konrétně se to týká dynamicky přizpůsobených map, což může v praxi být například různé nastylování jako například šedá mapa s zelenými pobočkami atd. V tuto chvíli je zbytečné si říkat různé příklady, neboť by jich byly stovky.

Služba již zpoplatněna

Google oficiálně přesunula Google Maps do struktury placených služeb a nemáme z toho žádnou radost! Ostatně nejvíce využívané řešení, jak implementovat a přizpůsobit mapu do projektu bylo právě přes Google maps.

Co to znamená? Že z doposud neplacené služby se stane služba placená. Google k tomu přistoupil následovně a to, že ke každému založenému účtu dává automaticky ZDARMA kredit ve výši 200 USD ve kterém je zahrnuto:

  • 100 000 bezplatných načtení statické mapy
  • 28 500 bezplatných načtení dynamické mapy
  • 25 000 bezplatných načtení street view
  • 40 000 volání trasy nebo zjištění vzdálenosti nejbližší pobočky

Co z toho plyne? Neplatíte nic, pokud nepřekročíte daný počet načtení za daný typ, což je uvedeno výše. Na přesný ceník se můžete podívat zde: https://cloud.google.com/maps-platform/pricing/. Cena se odvíjí vždy od počtu požadavků na dané API. Google Maps API


Pozor na více map pod jedním účtem

Jestli-že využíváte více Google map pod jedním účtem, tak je poměrně snadné vyčerpat svůj budget přidělený ze strany Google a můžete očekávat první fakturu. Tato situace se může dotknout především agentur, freelancerů a dalších, kteří pro své klienty například vytváří webové stránky a dávají tam své API klíče ze svého účtu.

Dá se to nějak obejít?

První variantou je změnit typ mapy například za mapy od Seznamu. Z praxe víme, že je to u některých projektů nemožné a předělání by stálo hodně času a peněz. Druhou možností a reálnou je založení více účtů a pokud víte, že dané řešení Google mapy je opravdu náročné a dá se předvídat hodně požadavků na API, tak doporučujeme založit pro každý projekt extra účet a klidně přímo na Vašeho klienta a jeho fakturační údaje a bude to i pro něho transparentní, protože skutečně uvidí oficiální fakturu od Googlu.

 

Konzultace online marketingu
blog thumb
25 února 2019

Slovnik PPC reklamy

Pojďte si v tomto článku připomenout nejčastější slovník a pojmy k PPC reklamě...

Přečíst článek
blog thumb
16 března 2019

5 nejčastějších SEO chyb

V tomto článku si řekneme, jaké nejčastější chyby se dělají u optimalizace ...

Přečíst článek