logo YASHICA DIGITAL

Co je to SEO, optimalizace

SEO, OPTIMALIZACE

V tomto článku se budeme věnovat tématu, které už nějakým způsobem k webovým stránkám patří, ale zároveň se jedná o téma, které je v každém období aktuální. Řeč bude o takzvané optimalizaci webových stránek, nebo-li SEO. Všechny firmy, které dnes bojují o své zákazníky chtějí mít správně nastavené SEO a být tak ve vyhledávání na první příčce.

ÚVODEM

Začneme nejdříve teoreticky a to tím, cože to vlastně SEO je? Uvedená zkratka vychází z anglického pojmu Search Engine Optimization. Ale proč všichni SEO tak řeší? Jedná se jednoduše řečeno o výhru. Bavíme se o tom, že jestli-že mají Vaše webové stránky dobře nastavené SEO, v praxi to znamená, že jsou Vaše stránky, eshop atd. na internetu vidět.

Možná Vás napadá otázka „Každá stránka musí být přece vidět, když ji nahraji na internet“ a máte pravdu, ale bude vidět spíše v momentě, kdy někomu dáte URL odkaz a on přímo zadá uvedenou adresu do vyhledávače. V tomto případě by ale bylo bezpředmětné SEO řešit.

To pravé SEO, které všichni chtějí spočívá v tom, že lidé dnes a denně vyhledávají na internetu různé služby, produkty, firmy, informace atd. a je tak zcela jisté, že hledají i to, co vy prostřednictvím webových stránek či eshopu nabízíte.

Veškeré dotazy, které zadáváme do vyhledávače se v odborně nazývají klíčová slova. Jedná o slova, která jsou často zadávána do vyhledávače při vyhledávaní dané služby, produktu, informace či čehokoliv jiného. Nejedná se však jen o samotná slova, ale i klíčová sousloví.

Ukažme si na krátkém příkladu. Otevřete si např. Google a zadejte do vyhledávače „horská kola“. V ten moment Vám vyhledávač nabídne vše spojené s horskými koly od obrázků, videa, eshopů, článků o horských kolech atd.

Zkrátka můžeme říci, že Google aktuálně neví, co přesně u těch horských kol chcete najít, takže Vám nabídne od všeho něco. Jestli-že zadáte do vyhledávače „koupě panského horského kola“, objeví se Vám už konkrétní výsledky, kterými budou eshopy a stránky, co pánská horská kola mají a zároveň je prodávají.

Co je organické vyhledávání?

Jedná se o seznam výsledků ze strany prohlížeče, které nejsou placené (nejedná se o reklamy). Nejspíše, jste již zaregistrovali, že kdykoli hledáte na Google nějaké informace, první pozice jsou označené jako reklama, až následovně se objeví další návrhy, které již placené nejsou.

Jestli-že se tedy bavíme o faktu, o tom, že byste potřebovali mít větší podíl organického vyhledávání, neznamená to nic jiného, než mít webové stránky či eshop optimalizovaný tak, aby se zobrazoval v neplacené části navrhovaných výsledků ze strany vyhledávače.

Jak fungují prohlížeče?

Možná Vás nyní napadá otázka, podle čeho uvedené vyhledávače zobrazují navrhované výsledky? Jak to celé funguje? Pojďme si tedy říci, jak fungují vyhledávače. Lidé zadají do vyhledávače dotaz např. slovo, sousloví, začátek nějaké fráze atd.

V tento moment vyhledávač pomocí svých programů na třídění dat prochází rádoby své katalogy a porovnává do jaké míry je dotaz relevantní s obsahem daného katalogu. Pod katalogy si představte webové stránky, videa, eshopy, produkty, články, zkrátka vše, co lze na internetu nalézt.

Po vyhodnocení Vám zobrazí jeho shodu, která se Vám zobrazí na hlavní stránce vyhledávání. Vyhledávače fungují na základě určitých vzorců a algoritmů, jaké to ale přesně jsou nikdo neví. Firmy jako Google a Seznam tyto algoritmy poměrně často mění a nedá se tak 100 % říci, co je aktuálně dobré nastavit zrovna takto a zda to bude fungovat ihned.

Jedno však mají společné a to, že se Vám snaží poskytnout co nejvíce relevantní informace, které aktuálně hledáte. Desetitisíce lidé hledají denně Vaše služby či produkty, bavíme se tedy o tom, že je tu obrovská příležitost pro Vás a Vaše podnikání. SEO pomáhá vyhledávačům lépe pochopit, co nabízíte. To, na jaké pozici se zobrazí Váš web při vyhledávání uživatelem ovlivní klíčová slova, která jsou umístěna na webových stránkách a jsou ve shodě s vyhledáváním.

Vyhledávací roboti

Každý vyhledávač má vyhledávací roboty, kteří mají různé schopnosti a každý se specializuje na určitou činnost např. jeden robot vyhledává pouze v textu, další robot projíždí pouze obrázky atd. Tito všichni roboti projedou

Váš web, eshop či produkt eshopu a získané informace si k sobě poznačí. Na základě získaných informací podle určitých atributů roboti vyhodnotí do jaké míry je Váš web důvěryhodný a pro jaké odvětví a klíčová slova by se mohl web zobrazovat. Aby se webové stránky opravdu zobrazovaly je zapotřebí web tzv. optimalizovat.

SEO v praxi

Základem optimalizace webu je soubor „robots.txt“, který je uložen v kořenovém adresáři webu a říká vyhledávácím robotům „máte povolení procházet tento web“. Toto procházení se odborně nazývá indexace, což v praxi může vypadat následovně. Setkal jsem se s klienty, kteří měli dobře nastavený web, ale přesto je vyhledávače neuměli zařadit do vyhledávání a web tím pádem nebyl prakticky vidět.

Důvodem byla zakázaná indexace. Ano, čtete správně i toto můžete v souboru „robots.txt“ nastavit či v systému Vašeho redakčního systému. Vždy si zkontrolujte, aby v souboru „robots.txt“ bylo povoleno procházení.

Využijte služby od Google „Google Search Console“, což je výborný nástroj, který Vám pomůže s optimalizací. Mimo jiné obsahuje i záložku „procházení“, kde přesně uvidíte kolik URL adres je nahráno na Vašem FTP (serveru) a kolik je z nich zaindexováno.

Mimo soubor „robots.txt“ je zapotřebí do kořenového adresáře serveru uložit i soubor „Sitemap.xml“, což je velice jednoduše řečeno struktura všech URL adres Vašeho webu či eshopu. Prakticky je to soubor určený pro roboty, aby se dokázali zorientovat v celém webu. Soubory sitemap.xml a robots.txt si můžete jednoduše vygenerovat pomocí online generátorů při zadání do vyhledávače.

ZÁVĚR

Věříme, že jsme Vám SEO, jeho funkce a vliv pro Váš web alespoň trochu přiblížili. V dalším článku se podíváme na technické nastavení SEO.

Sledujte nás