Co je to marketingový mix

Úvod

Co to je marketingový mix známý také jako 4P? Jak funguje? A k čemu je vlastně dobrý? To a mnohem více se dozvíte v tomto článku.

Pomůže v marketingové strategii

Marketingový mix pomáhá utvářet firemní strategii na trhu, obsahuje již 4 zmíněné prvky, které pomáhají s procesem dosažení firemních cílů na trhu. Napomáhá při určování firemních cílů a jejich měřitelnosti. Přesnou definici ale marketingový mix nemá.

Marketingový mix je důležitý brát jako celek, avšak zaměřovat se na poctivě na jednotlivé části. Kupříkladu, kdybychom propagovali luxusní produkt na stránkách v jejichž názvu se objevuje jakákoliv spojitost se slovem ‚levný‘, jistě bychom se minuli účinkem.

Marketingový mix = 4P

Čtyři základní pilíře pro tvorbu marketingové strategie firmy.

Produkt (product)

Produkt je vytvořen tak, aby uspokojoval potřeby a očekávání zákazníka. Samotný produkt může mít podobu výrobku, služby, balení, značky, kvality, záruky a spousty dalšího.

Cena (price)

Cena určuje hodnotu daného výrobku v penězích, za kterou je prodáván. Do této kategorie se započítávají i slevy, náklady, ceníkové ceny, podmínky pro platbu a další.

Distribuce (place)

Distribuce určuje prodejní místa, logistickou stránku jako je zásobování a doprava produktů. Pomáhá tak produktu na celé cestě dostat se od výrobce až ke konečnému zákazníkovi.

Propagace (promotion)

Soustředí se na šíření znalosti o produktu všemi možnými prostředky. Snaží se zvýšit povědomí o produktech u potencionálních i stávajících zákazníků, zaujmout jejich pozornost, budovat s nimi vztahy či . Samotná propagace je často nazývána jako komunikační mix a obsahuje další prvky. Komunikační mix spravujeme za pomoci několik nástrojů, které můžeme ještě rozdělovat do několika kategorií na základě různých faktorů (např. přímá/nepřímá komunikace se zákazníkem). Nutno podotknout, že kategorie s vývojem technologií stále přibývají.

5. základních nástrojů komunikačního mixu

  • Reklama
  • PR
  • Osobní prodej
  • Direct marketing
  • Podpora prodeje

Další nástroje

  • Sociální sítě
  • Eventy
  • Interaktivní marketing
  • Virální marketing
  • Content marketing
  • Sponzoring
  • POS marketing

4P z pohledu zákazníka

Pokud bychom se na 4P podívali z hlediska zákazníka, můžeme tyto prvky pojmenovat jako 4C a nalézt určitou návaznost na 4P. Na rozdíl od 4P ale 4C staví do čela zájmy zákazníka.

Konzultace ZDARMA

Řešíte marketing? Více očí více vidí a více hlav, více ví. Spojíme se? Využijte nezávazné konzultace.

Mohlo by vás zajímat

Kreativní vouchery, získejte až 85% nazpět

Ministerstvo Kultury dne 15.1.2024 vypsalo nové kolo na dotační program Kreativní vouchery. Nově můžete získat…

Jsme členy České asociace umělé inteligence

Agentura YASHICA DIGITAL se stala hrdým členem České asociace umělé inteligence, což znamená, že se…

Mailing: jak vybudovat úspěšný newsletter

Vy ještě nevyužíváte email marketing? Tak pro rekapitulaci: – Až 59% lidí je při rozhodování…

Konzultace ZDARMA

Vyberte si prosím způsob, jak s námi chcete komunikovat. Na výběr máte ze tří možností:

Kontaktovat telefonicky

nebo