Marketingový mix je obvykle chápán jako soubor 4P – produkt (product), cena (price), distribuce (place) a propagace (promotion). S tímto pojetím přišel již v roce 1960 Edmund Jerome McCarthy. S pojmem marketingový mix přišel ještě o 11 let dříve Neil Borden.
Marketingový mix pomáhá utvářet firemní strategii na trhu, obsahuje již 4 zmíněné prvky, které pomáhají s procesem dosažení firemních cílů na trhu. Napomáhá při určování firemních cílů a jejich měřitelnosti. Přesnou definici ale marketingový mix nemá.
Marketingový mix je důležitý brát jako celek, avšak zaměřovat se na poctivě na jednotlivé části. Kupříkladu, kdybychom propagovali luxusní produkt na stránkách v jejichž názvu se objevuje jakákoliv spojitost se slovem ‚levný‘, jistě bychom se minuli účinkem.
4 základní pilíře pro tvorbu marketingové strategie firmy
Produkt je vytvořen tak, aby uspokojoval potřeby a očekávání zákazníka. Samotný produkt může mít podobu výrobku, služby, balení, značky, kvality, záruky a spousty dalšího.
Cena určuje hodnotu daného výrobku v penězích, za kterou je prodáván. Do této kategorie se započítávají i slevy, náklady, ceníkové ceny, podmínky pro platbu a další.
Distribuce určuje prodejní místa, logistickou stránku jako je zásobování a doprava produktů. Pomáhá tak produktu na celé cestě dostat se od výrobce až ke konečnému zákazníkovi.
Soustředí se na šíření znalosti o produktu všemi možnými prostředky. Snaží se zvýšit povědomí o produktech u potencionálních i stávajících zákazníků, zaujmout jejich pozornost, budovat s nimi vztahy či . Samotná propagace je často nazývána jako komunikační mix a obsahuje další prvky. Komunikační mix spravujeme za pomoci několik nástrojů, které můžeme ještě rozdělovat do několika kategorií na základě různých faktorů (např. přímá/nepřímá komunikace se zákazníkem). Nutno podotknout, že kategorie s vývojem technologií stále přibývají.
Pokud bychom se na 4P podívali z hlediska zákazníka, můžeme tyto prvky pojmenovat jako 4C a nalézt určitou návaznost na 4P. Na rozdíl od 4P ale 4C staví do čela zájmy zákazníka.
Tato proměnná značí hodnotu produktu pro zákazníka, protože napříč různými trhy se mění i hodnota daného produktu. Hodnotu pro zákazníka lze připodobnit k produktu ze 4P.
Souvisí s náklady, které zákazník ještě musí vložit po koupi do produktu či služby. Zákazník zvažuje všechny náklady a na základě tohoto se rozhodne, zda je ochoten produkt za tuto cenu získat. Náklady jsou provázány s cenou ze 4P.
Tento faktor značí pohodlí s jakým se zákazník k produktu dostane. Řeší kolik překážek stojí v cestě mezi zákazníkem a produktem a jak moc je zákazníkovi dané řešení dostupné. Přirovnat ho můžeme k distribuci ze 4P.
Komunikace se zaměřuje, nikoliv na jednostrannou komunikaci jako je tomu v propagaci ze 4P, ale řeší se komunikace obousměrná mezi zákazníkem a firmou. Dialog neprobíhá jen před prodejem, ale pokračuje i po prodeji v rámci péče o zákazníka.
Líbil se Vám článek?
S NÁMI BUDETE ONLINE